Is de sociale media-app Vero meer dan een hype? Het aantal downloads van Vero steeg vorige week plotseling tot drie miljoen. Vero lijkt op Instagram, maar biedt enkele nieuwe mogelijkheden. Een extra optie van Vero is dat de gebruiker per gepost bericht kan kiezen of dit met vrienden, kennissen of met iedereen gedeeld mag worden, waar dit bij Instagram eenmalig ingesteld moet worden.

Geen reclame
Vero paait nieuwe gebruikers met een chronologische tijdlijn, die niet gebaseerd is op algoritmes, de belofte niet aan data-analyse te gaan doen en geen advertenties te zullen plaatsten. Dit in tegenstelling tot Instagram waar, sinds de overname door  Facebook, feeds vooral gestuurd worden door algoritmes. 

Vraagtekens
Vero bestaat al sinds 2015 en wist lange tijd niet meer dan 200.000 gebruikers aan zich te binden.  Direct na de explosie van het aantal gebruikers klinken kritische geluiden. De eigenaar van Vero lijkt betrokken te zijn geweest bij een bouwbedrijf die zijn medewerkers slecht behandelde.  

Relevanter voor de gebruiker zijn de vraagtekens die gezet worden bij de privacybescherming. Het blijkt niet zo eenvoudig om een account op te heffen, en het is onduidelijk of daarmee ook alle gegevens van de gebruiker worden gewist. 

Ook over de levensvatbaarheid zijn veel auteurs sceptisch. Vero is vooralsnog gratis, maar gebruikers zullen in de toekomst waarschijnlijk moeten betalen om verschoond te blijven van reclame. En sociale media kunnen alleen succesvol worden als vrienden en kennissen er ook op zitten. Het is de vraag of de kritische massa zal ontstaan, die ervoor zorgt dat Vero verder kan groeien als social media netwerk. 

Meer lezen? 

NOSop3: Wat is Vero en waarom moet jij misschien géén account aanmaken? NOSop3

De Volkskrant: Moet Instagram zich zorgen maken over de concurrentie van de hippe app Vero?

Coosto: Waarom een nieuw social media platform vrijwel nooit een succes wordt