Uitgever Lenthe vormt  The Fundraiser om tot een multimediaal platform. Met het nieuwe vakmagazine The Fundraiser en een digitale weekly. 

Lenthe, uitgever van media over maatschappelijke vrijgevigheid en zusterbedrijf van Scripta, lanceert het nieuwe kwartaalmagazine The Fundraiser in samenwerking met partner Nederland Filantropieland. Het magazine belicht in achtergrondartikelen, best practices, interviews en analyses de gehele breedte van de goededoelenbranche en non-profits in cultuur, welzijn en sport. Daarnaast blijft de website The Fundraiser heet van de naald nieuws brengen en verschijnt bovendien wekelijks The Fundraiser Weekly: een compleet digitaal magazine, boordevol nieuws en opinie.

Roerige periode

Blikvanger van het kersverse platform is natuurlijk het nieuwe magazine The Fundraiser.  Hoofdredacteur is Renée Steenbergen, ervaren NRC-journalist en universitair onderzoeker. Zij benadrukt waarom een onafhankelijk vakmagazine nodig is dat van binnenuit bericht over een omvangrijke branche en dat niet alleen de succesverhalen brengt: ‘Dit eerste nummer verschijnt in een roerige periode: Oxfamgate, het schandaal over misbruik door hulpverleners in ontwikkelingslanden, is heel actueel. In het hoofdartikel analyseert The Fundraiser wat de belangrijkste risicofactoren zijn voor organisaties en hoe daarmee om te springen; in de media maar zeker ook richting donateurs. Elk nummer is er een spraakmakend interview met een vernieuwer in de branche; in de pionierseditie het hoofd fondsenwerving van Save the Children NL. Zij vertelt ook over mislukte wervingsacties, zodat andere fondsenwervende organisaties daarvan kunnen leren.’

Best practices

De eerste editie van The Fundraiser biedt fondsenwervers en (content)marketeers ook veel voorbeelden uit de praktijk. Zo legt Wakker Dier uit hoe company campaigning werkt en is er ook aandacht voor kleine(re) particuliere initiatieven en stichtingen, waarvan er duizenden zijn in Nederland die geld werven. In de rubriek Help, minder subsidie! vertelt ditmaal de Fietsersbond hoe deze organisatie nu meer eigen inkomsten genereert. In de rubriek Gever & Werver dit eerste nummer het Nederlands Openluchtmuseum, dat zijn grootste private gift ooit kreeg voor een presentatie die in mei wordt geopend.

Kennismaken?

Het eerste nummer van The Fundraiser Magazine is ter kennismaking op aanvraag kosteloos beschikbaar. Een los nummer kost 8,95 euro; een jaarabonnement van vier magazine-edities inclusief vrije toegang tot alle online content kost 84 euro. Leden van partner Nederland Filantropieland betalen 60 euro.