De afgelopen drie jaar zijn we de helft minder content gaan delen op social media. Het goede nieuws: de beste content blijft goed scoren.

In 2015 werd een artikel op social media gemiddeld acht keer gedeeld, in 2017 nog maar vier keer, blijkt uit onderzoek door Buzzsumo. Vooral op Facebook werd de afgelopen jaren minder gedeeld, vanwege een verandering in het algoritme. Gebruikers van LinkedIn deelden wel vaker. Wat doet vermoeden dat gebruikers minder te verleiden waren met clickbait, maar eerder een betrouwbaar geachte link volgden.

De belangrijkste reden dat content minder werd gedeeld, lijkt echter de exponentiële toename van de hoeveelheid content. Het wordt lastiger content onder de aandacht te brengen. Buzzsumo noemt als voorbeeld de explosie van het aantal artikelen over de bitcoin. Geïnteresseerden in het onderwerp worden dan selectiever en gaan op zoek naar kwaliteit. 

Vinden van content verandert

Mensen zoeken voor hen relevante content vaker via Google, of ze gaan direct naar de site van een bedrijf of uitgever, en volgen minder vaak links op Facebook. Daarnaast worden ze vaker op content geattendeerd via mobile notificaties of messaging platformen. Bedrijfswebsites en e-mailnieuwsbrieven blijven overigens ook behoorlijk hoog scoren.

Contentmarketeers kunnen volgens Buzzsumo op deze ontwikkelingen inspelen door minder te mikken op clickbait, maar in plaats daarvan nuttige, betrouwbare content van hoge kwaliteit, via de juiste websites en sociale mediakanalen, aan te bieden. 

Meer informatie en download: Content Trends 2018: BuzzSumo Research Report