Dat stelt Tadek Solarz, directeur/DGA van CMG Nederland, in Marketingfacts.   Wat hem betreft is de vermenging van redactie en commercie een gevaarlijke cocktail gebleken. Die dan ook teruggedraaid moet worden.

Journalistiek, opinievorming en waarheidsvinding moesten strikt gescheiden blijven van commercie, zo was de communis opinio nog niet zo lang geleden. Vandaar de Chinese muur tussen redactie en commercie. Die muur stond er niet zomaar: het was een muur die de journalistiek moest vrijwaren van de commerciële invloed van marketing.

Contentmarketing

Na de opkomst van Google, en ook Facebook, werden commerciële boodschappen getransformeerd tot informatie. Contentmarketing zag het levenslicht: een concept dat in de kern niets anders is dan schijnbaar onafhankelijke journalistiek, vermengd met commercie, met onduidelijke regels, amper toezicht en gebrekkige handhaving.

Niemand heeft gevraagd om contentmarketing, het is een bedenksel van marketeers. Enet de content kwam ook het oogsten van data binnen. Een schimmig proces dat de klant niet goed begrijpt.

Chinese muur

Het vertrouwen in de media is inmiddels goeddeels verdwenen. Marketeers kunnen immers het nieuws manipuleren en omhoog stuwen in de lijsten van Google. Maar het is niet in het belang van de klant dat we niet meer weten wat echt is en wat fake. Die Chinese muur tussen redactie en commercie moet worden gerestaureerd, opnieuw gemetseld, steen voor steen.

Lees hier het volledige artikel op Marketingfacts