Purpose marketing draait om de positieve impact op mensen en de wereld waarin ze leven, aldus  André Oerlemans in Frank News. Zeg maar de reden van je bestaan. Het is alles wat je bijdraagt aan een betere wereld. Het succes van grote merken is verankerd in hun purpose. Uit onderzoek blijft dat bedrijven met een hoge purpose de afgelopen twaalf jaar met 175 procent in merkwaarde zijn gegroeid. Bedrijven met een lage purpose moeten het doen met slechts 70 procent.  

Goed en niet goed
Een goed voorbeeld van succesvolle purpose marketing geeft DSM. Het chemieconcern heeft als missie om betere levens te creëren voor de mensen vandaag en toekomstige generaties. Met biomaterialen en producten in voeding strijdt het met regeringen en NGO’s tegen honger en ondervoeding in Afrika. Zo startte het bedrijf bijvoorbeeld een joint venture in Rwanda waarmee 1 miljoen ondervoede kinderen worden geholpen. Maar met purpose marketing kun je ontstellend de fout in gaan. Denk maar aan campagnes van Rabobank, waarin de bank belooft het voedselprobleem in de wereld op te lossen. Dat was simpelweg te groot om geloofwaardig te zijn.

Voorwaarden
Goede purpose marketing moet aan een aantal voorwaarden voldoen: ze moet zin hebben, ze moet geloofwaardig zijn en uniek. Ze moet coherent zijn en houdbaar op de lange termijn. Denk voor dat laatste bijvoorbeeld aan Unilever, dat door het hele bedrijf en met alle merken duurzamer wil zijn.  

Meer weten over purpose marketing? Lees hier het artikel van André Oerlemans