Contentcuratie is het zien van extra mogelijkheden om bestaande succesvolle content optimaal te benutten en daarmee de doelgroep te blijven triggeren. En daarnaast het vermogen om ook content van derden juridisch correct in te zetten voor de doelgerichte profilering. Er valt in contentmarketing altijd meer te halen uit sterke, succesvolle content. Daarnaast kun je gebruik maken van sterke content van inspirerende externe bronnen om daarmee je eigen merk te profileren.

Contentcuratie kan op vier manieren

  • Herpubliceer sterke eigen content. Post opnieuw op je diverse social kanalen. Al dan niet met variaties.
  • Ververs sterke eigen content. Herconstrueer interne en externe sterke content. Knip content bijvoorbeeld op in kleinere onderdelen. Of breng kleinere onderdelen samen in een nieuw totaaloverzicht. Herschrijf gedeelten of voeg er visuals of videocontent aan toe.
  • Redesign sterke content. Gebruik meerdere consumptievoorkeuren, bijvoorbeeld kijken, lezen of luisteren.

Slimmer distribueren

Om na contentcuratie een goede return on investment te bereiken is ook een goede distributiestrategie onontbeerlijk. Waar zit je doelgroep en waar wil je ze naar toe leiden? Bepaal per kanaal welke rol jouw content op dat kanaal moet spelen op basis van je overkoepelende contentstrategie. Zorg dat je de voordelen en ‘kaders’ van een kanaal, de behoeften van je buyer persona en je doelstellingen als maatwerk samenbrengt binnen de gefaseerde customer journey. Vragen die je daarbij moet beantwoorden zijn onder meer:
 
  • Waar publiceer ik überhaupt mijn ‘top-content’, en waarom daar?
  • Wat moet deze content teweegbrengen en bij wie?
  • Welk contentformat past goed bij dit kanaal en bij de doelgroep op dat kanaal?
  • Waar informeer ik mijn doelgroepen over mijn topcontent, en hoe?
  • Wanneer publiceer ik waar, op basis van statistieken?
  • Wat wordt de publicatiefrequentie?

Ook een werkbaar budget speelt een belangrijke rol.

Meer over het effectief zichtbaar maken van jouw waardevolle content vind je hier