Via content mensen in contact brengen met concepten, dat is wat wij doen. Maar dat contact vereist wel enig productbegrip bij de consument. En dat is niet altijd even vanzelfsprekend. Neem nou de rookworst. Conceptueel stukken soepeler te communiceren dan het uniform pensioenoverzicht, de upo. Niks mis met rookworst overigens. Een beetje chemicus kan erop promoveren, en die kennis ook nog eens met ons delen. Maar iets zegt me dat je de gemiddelde consument niet versiert met antioxidanten, smaakversterkers of voedingszuren. Zo’n worst, daar heb je zomaar opeens heel veel zin in. Gewoon omdat je er een plaatje van ziet. Als dat bij een upo gebeurt, is geestelijke bijstand raadzaam.

Contentmarketeers gebruiken graag plaatjes (zie de blog van collega Joris). Ons brein is nou eenmaal audiovisueel ingesteld. Je cast wat fijne karakters die zichtbaar genieten van je snack en de boodschap is effectief geserveerd. Mits de rookworst niet full colour op het netvlies van een veganist landt tenminste. In dat geval loopt er iets scheef in de contentmarketing. Maar met een upo kom je er niet met een lief gezinnetje in een lommerrijke omgeving, waarbij moeder zich op camera afvraagt hoe het met haar pensioen zou zijn. Aan dergelijke campagnes hebben wat bureaus plezierig geld verdiend, maar van een run op upo-sites kwam het niet.

Toch is er een beeldaanpak voor complexiteiten als de upo: de animatiefilm. Een bewezen format in termen van begrip, houding en conversie. En alles waar je bij de rookworst niet aan moet denken, doen we bij de animatie wel. We kleden het product schaamteloos uit, om het per ingrediënt vol in beeld weer op te bouwen. Heel feitelijk, heel grafisch, heel expliciet. En sneller dan het consumeren van een halve rookworst weet je alles van je upo, zorgverzekering, annuïteitslening of warmtekrachtpomp. Complexe content is niet altijd zware kost. Zie hier ons menu!