Vraag:

Met welk contentbegrip kunnen we onderstaande reeks afmaken?

Contentstrategie, contentcuratie, contentmarketing, contentmanagement, contentmarketingmanagement, contentspecialist, contentactivatie, contentarchitectuur, contentengagement, contentgovernance, branded content, contentmonetizing, contentredactie, contentcreatie.

Antwoord:

Contenthype. En dan heb ik in bovenstaande opsomming de contentcongressen, -café’s, -partners en -bureaus nog buiten beschouwing gelaten, evenals de videocontent, webcontent en printcontent.

Weten we nog waar we het over hebben als we het begrip content gebruiken? Weten we nog wie we zijn als we ons afficheren als contentgoeroe, contentpartner of contentstrateeg?

De communicatiesector is in beweging, zoveel is duidelijk. De devaluatie van het begrip content loopt inmiddels synchroon met de vervagende grenzen tussen uitgeverijen, marketeers, communicatiegoeroes en reclamestrategen. Dat is niet erg, maar laten we niet vergeten wie we zijn en wat we doen. De letterlijke betekenis van content is inhoud. Ofwel: iets dat vervat zit in iets anders. Zonder context geen content zeg maar. En daar geloven wij in bij Scripta: het gaat om het inhoudelijke verhaal, en om dat verhaal zo slim mogelijk bij de beoogde ontvanger te krijgen. Niets meer, niets minder.