Een inspirerende dinersessie in New York met Maarten Albarda over zijn spannende boek Z.E.R.O., zero paid media as the new marketing model. Maarten is een gelouterd marketeer, geschoold bij reclamebureau JWT en later overgestapt naar klantzijde (o.a. vicepresident marketing bij Coca-Cola en AB-InBev).

Maarten en co-auteur Joseph Jaffe breken met een jarenlange marketingtraditie, gebaseerd op een jaarlijks zwaarder bevochten marketingbudget, dat langs steeds dezelfde klassieke advertisementlogica wordt uitgegeven. Met een gestaag dalend rendement. Al was het maar omdat de al maar stijgende kosten per GRP nou eenmaal niet gepaard gaan met een meestijgende verkoopprijs.

De ware marketingkracht moet volgens Albarda en Jaffe worden gezocht in de razendsnel emanciperende digitale consument dankzij wie grote en kleinere merken, bijna ongeacht hun mediabudget, steeds meer in een level playing field komen. Dat biedt uitdagingen aan de een en kansen aan de ander. In dit nieuwe speelveld is geen ruimte meer voor de traditionele marketeer die lichtjes schuift in zijn marketingmodel en budget. De nieuwe marketeer opereert als experimenterende, flexibele en hongerige contentmarketeer, die ‘stakeholder-centricity’ voorziet van een nieuwe, sprankelende inhoud.

Money for nothing and clicks for free: het kan, al is er uiteraard geen uniform ZERO-model dat toepasbaar is op alle merken. Contentmarketing blijft gewoon heel slim en heel hard werken. Maar dit boek biedt daarvoor genoeg inspirerende ideeën. Aanrader dus!