En wat valt er te leren van de openhartige boardroomgesprekken met achtereenvolgens Furious Minds, ESPN, NBC, Kickstarter, Comcast, Viggle, Aereo, Viacom, CBS Interactive, Google, YouTube, Trident Capital, Oyaala, Fox, Facebook, Twitter, Rovi, Samsung en Net2TV? Mocht iemand hopen op de ultieme, generiek toepasbare strategische route, dan is die hoop ijdel.

Feit is dat de mediawereld aardig op z’n kop staat. Gevestigde instituties zien hun mondiale macht en miljarden bedreigd door startups, disruptives en social medianetwerken. De mediaconsument emancipeert in rap tempo en zoekt zijn eigen weg. Los van kabelabonnementen, zenderloyaliteit of titeltrouw. De adverteerder probeert krampachtig in dat spoor te blijven en wordt alleen al daardoor met de dag minder grijpbaar. Merken kopen dus minder reclame in op bestaande kanalen (paid media) en beginnen hun eigen contentomgevingen (owned media). Voor ons geen slechte ontwikkeling, maar we hebben rustiger tijden gekend.

TV verliest, net als eerder al print, haar dominante positie. Niet dat de ‘big screen’ verdwijnt uit de huiskamer natuurlijk, maar de onderliggende structuur van kabel, networks en abonneecontent kraakt onder de aanzwellende storm van technologische innovatie, veranderende mediaconsumptie, weglopende adverteerders, concurrerende netwerken als YouTube en Facebook en nieuwe contentproposities als Netflix. De verticale integratie tussen kabel en content helpt dan ook niet echt in een soepel meebewegen met deze ontwikkelingen. Want wie neemt er nu afscheid van bestaande, nog steeds aanzienlijke, geldstromen?

Ondertussen zoeken premium content, user generated content, branded content en gaming hun eigenwijze route over het internet. Over the top blijft dus nog wel even het buzz-begrip, evenals ‘monetizing the media’. De rol van big data blijft bij dit alles uiteraard essentieel. En ook hier lijken profielkoningen als Facebook en Twitter vooralsnog de beste kaarten te hebben, al houdt vooral Facebook die voorlopig nog even tegen de borst.

Dat is zo’n beetje het plaatje op hoofdlijnen. Detailconclusies gaan de reikwijdte van dit blog natuurlijk ver te buiten. Maar we zien ernaar uit om daar uitgebreid met je verder over te praten. Gewoon even een afspraakje maken.