Nog een glaasje wijn en een borrelnoot en … weg is de communicatiemedewerker. C, het vakblad voor communicatieprofessionals, signaleerde in de septembereditie dat organisaties flink bezuinigd hebben op hun communicatieafdeling. De eenzaam achtergebleven communicatiemens m/v werkt zich een burn-out om althans de operationele zaken af te krijgen (het jaarverslag! het magazine! de interne nieuwsbrief!).

De meest voor de hand liggende manier om je hoofd boven water te houden is natuurlijk om een toegewijde freelancer of een betrokken bureau in te huren die je blad maken en je jaarverslag schrijven. Scheelt een hoop tijd en ze kunnen het waarschijnlijk nog beter ook. Zelf vertrek je naar de hei om eindelijk rustig na te denken over het meerjarencommunicatiebeleidsplan.

Helaas blijft er dan nog altijd een operationele klus over die elke dag aandacht vraagt, maar waarvan je je kunt afvragen of je die wilt uitbesteden: je social media. Reageren op twitterende klanten, de reacties op de bedrijfsLinkedIn en Facebookpagina monitoren. Wil je dat uit handen geven? Vindt een bureau de tone of voice die bij je organisatie past? Of ligt dat dagelijkse, directe contact met je doelgroep zo gevoelig dat je het liever zelf blijft doen?

Er zijn genoeg bedrijven die er iemand voor inhuren. Scripta houdt bijvoorbeeld voor verschillende klanten een Facebookpagina bij. Er zijn net zo goed bedrijven die het liever in huis doen, vanuit de gedachte dat iedere medewerker in staat moet zijn het bedrijf te vertegenwoordigen. Of omdat ze zelf de controle willen houden over dit soort directe en wederkerige communicatie en het een mooie klus voor de front office vinden.

Het kan allebei. Bedenk alleen dat je social media er niet even bij kunt doen. Serieus in gesprek gaan met je doelgroep heeft meer om het lijf dan een wekelijks twitterberichtje. En dan nog: een account aanmaken, een handjevol tweets de wereld inzenden en dan opgeven wegens grote drukte maakt een matige indruk. Dus wat je ook kiest, organiseer het goed. Ook een informeel medium vraagt om een formele aanpak.