Online teksten hoeven niet langer kort te zijn. Want in plaats van turend naar een computerscherm hoofdpijn en een muisarm te ontwikkelen, kunnen lezers nu makkelijk met de tablet of smartphone op schoot door langere artikelen swipen. Thuis op de bank of onderweg in de trein.

Het is dan ook niet vreemd dat longreads terrein winnen: langere webartikelen verrijkt met video- en audiofragmenten, mooie fotografie en links naar achtergrondinformatie. De bekendste voorbeelden zijn waarschijnlijk Snow Fall van The New York Times en Firestorm van The Guardian, maar in de afgelopen twee jaar zijn er nog heel veel meer verschenen. Recentelijk publiceerde Geschiedenis 24 nog vijf mooie verhalen over Nederlanders in de Eerste Wereldoorlog.

Opvallend is dat nagenoeg al deze verhalen zijn te scharen onder de noemer vrije journalistiek. Waar blijven de longreads die vallen onder branded journalism? Er moeten toch genoeg organisaties zijn met goede verhalen die de moeite waard zijn om te vertellen. Verhalen waarin lezers zich volledig kunnen onderdompelen, die een positief merkgevoel overbrengen en de band met de doelgroep versterken.

Te veel verhalen zijn te mooi om weinig aandacht aan te besteden. Wat is jouw verhaal?