De communicatietrends 2018/2019 van branchevereniging Logeion hangen bij Scripta ingelijst op de wc. Sterker nog: wij beginnen elke dag met het gemeenschappelijk reciteren. Staand, met de hand op het hart. Ook als je niet per se allegiance to the trends wil pledgen, lees even mee. Ze geven een goed beeld van de uitdagingen waar je als communicatiemens dagelijks mee te maken hebt.

Creating shared value: de economische waarde die je organisatie creëert, moet ook voor anderen interessant zijn. Liever nog creëer je die waarde samen met hen. Dus: hup, op zoek naar partijen waarmee je projecten kunt starten. Misschien zijn dat wel partijen waar je niet in eerste instantie mee in contact bent, omdat je in je eigen bubble vastzit. Trend 2 is namelijk: Van netwerk naar bubble: zorg dat je organisatie ook in gesprek blijft met gesloten netwerken, de bubbles van gelijkgestemden. Wie weet wat ze je kunnen brengen aan nieuwe inzichten. En nieuwe markten.

Je wéét dat je mee moet, maar doe je het ook? Trend 3 is Always spot on: wees op de hoogte van technologische ontwikkelingen, zodat je organisatie die snel kan oppakken. Als communicatieprofessional betreed je daarmee dus bijvoorbeeld óók het terrein waar de online marketeers hun kunstje doen.

We lezen niet meer. Dus trend 4 is Verbeelden & beleven: tekst is ondergeschikt geworden aan communicatie via andere zintuigen. En dat gaat echt verder dan het besef dat er een foto bij je LinkedInpost hoort. Je moet op zoek naar nieuwe manieren van communicatie, die misschien buiten je comfort zone liggen. VR? Theater? Neuromarketing?

Het vak wordt er hoe dan ook een stuk spannender van, toch? Dus inlijsten en ophangen, onderstaande trends.