Hij is al even op de markt, maar nu de bladen weer bol staan van de techno-evolutie, toch een woordje over The Circle. Of het een goed boek is, literair gesproken, valt te betwisten. En het ‘Orwelliaanse’ karakter dat vele recensenten eraan toeschrijven, voelt sowieso wat overdreven. Maar feit is dat The Circle een aanbevelenswaardige pageturner is voor iedereen die geïnteresseerd is in het vakgebied Contentmarketing.

In het boek volgen we young talent Mae, die aan de slag gaat bij een virtuele fusie van Facebook en Twitter, gevestigd op een corporate campus die nadrukkelijk lijkt op die van Google en YouTube in Mountain View. The Circle biedt een fraai staaltje storytelling, waarin de opmars van social media, de onstuimige groei van databasemarketing, de wearable techs en het gemak waarmee de techno-hippies in Silicon Valley een en ander omarmen, centraal staan. De kritische noten tegen deze ontwikkeling komen van Mae’s gedumpte vriendje, die als snel vervagende stem uit het verleden nog wat jammert over oude waarden als privacy en analoog sociaal contact.

Wat The Circle tot een indrukwekkend boek maakt, is dat de auteur in volle literaire vrijheid en zonder zichtbare kennis van ons vakgebied haarscherp tekent hoe mediale desruptives onze maatschappij veranderen. En hoe de scheidslijn tussen arm en rijk wordt verlegd naar die tussen de volgers en de niet-volgers. En zo laat deze aangename techthriller je achter met een stevige set aan vragen over hoe politiek, gevestigde instituties en de individuele burgers zich herpositioneren in deze connected democracy. Al met al een aanrader dit boek, vinden wij. Dus bieden wij onze klanten graag een gratis exemplaar aan!