Storytelling was in 2014 een populaire term onder marketeers en communicatiemedewerkers, zo schrijft contentgoeroe Cor Hospes op frankwatching.com. We kennen allemaal Snow Fall van The New York Times en Firestorm van The Guardian. En in ons land is oud-profvoetballer Berry van Aerle een cultheld geworden mede dankzij de NRC-longread De dag dat Berry van Aerle Europees Kampioen werd. Maar als we heel eerlijk zijn, wordt storytelling nog bar weinig ingezet. In de customer media is dat niet anders. Koudwatervrees misschien? Gebrek aan inspiratie? Terwijl het zó natuurlijk kan aanvoelen om een uitgebreid en vooral oprecht verhaal achter een bedrijf, product of dienst te vertellen.

Je hoeft niet eens zo ver om een mooi voorbeeld te vinden, als je maar je ogen én oren openhoudt. Zo stuitte ik tijdens een wandelingetje in hartje Amsterdam op het Hanze Huis. Deze importeur selecteert alleen die fabrikanten van ambachtelijke producten die meer dan 100 jaar produceren en meestal nog in familiebezit zijn. Geen enkel product gaat de winkel uit zonder een verhaal. Niet alleen krijg je ter plekke geschiedenisles, elk product gaat gepaard met een bijsluiter. Daarin niet alleen hoe, waar, door wie en wanneer iets is gemaakt, maar ook uitleg over het Hanzeverbond. Storytelling pur sang. Als je het Hanze Huis binnenstapt, koop je een verhaal. En passant krijg je er nog wat lekkers bij ook. Daar kunnen wij (customer) mediamakers nog wat van leren.

P.S. De verhalen van het Hanze Huis zijn ook in Groningen en Zwolle te verkrijgen.