Emotionele aantrekkingskracht is de belangrijkste pijler van de reputatie van je onderneming. Maar naast bijvoorbeeld product, financiële prestaties, leiderschap en innovatie, wordt deze pijler vaak ten onrechte als ‘niet te managen’ terzijde geschoven.

Vanuit de kwantumfysica weten we dat alle materie bestaat uit energie. Zelfs onze vaste stoffen, bouwstenen van ons bestaan, zijn in de basis pure energie. In een wereld die ingrijpend en snel verandert, wint de kracht van de verbinding door die energie zichtbaar aan belang. Kijk alleen maar naar de impact van sociale media waarmee we zelf bepalen hoe en met wie we wel of niet verbonden willen zijn.

De wet van de aantrekkingskracht ligt hieraan ten grondslag. De wet is al duizenden jaren oud en zegt in alle eenvoud: soort zoekt soort, je realiseert wat je uitstraalt, je verbindt je met dat wat je wilt bereiken.

De psychologie onderstreept dit met het inzicht dat alle beslissingen die we nemen onbewust zijn. Het kopen van een spijkerbroek, mobieltje of huis, het aannemen van medewerkers, het vinden van vrienden, het betreden van nieuwe markten: de emotie neemt – vaak onbewust – het besluit. De ratio komt pas later om er een betekenis aan te geven. De wereld hangt van energie en emotie aan elkaar; precies zoals Einstein en Jung al stelden.

Dit brengt reputatie- en stakeholdermanagement terug bij de basis: het verbinden van energie om gezamenlijke doelen te bereiken. Dit is dus waar moderne organisaties en modern leiderschap om draaien: richting en duiding geven. Groter maken waar je echt in gelooft. Delen van dromen en visioenen over wat je wilt bereiken. Aandacht geven aan dat wat echt van waarde is en zo stakeholders aan je verbinden die dezelfde doelen hebben.

Zo ontstaan emotioneel aantrekkelijke bedrijven waarmee je een visie deelt, waar je zaken mee wilt doen, waar je wilt werken, waarin je wilt investeren, waarmee je je wilt verbinden. Alles van de organisatie komt hieruit voort. Ook de reputatie … en wat je er verder aan kunt managen.