Onlangs op een contentmarketingcongres werd ik getriggerd door een presentatie die stond aangekondigd met de titel: Hoe branded content de advertentiewereld op zijn kop zet. Nu weten we al langer dat traditioneel adverteren niet meer werkt. Advertentiepagina’s in magazines tellen kun je dan ook beter laten. Maar wat werkt wel? Bij Scripta menen wij dat het draait om content. En dan niet zomaar content, maar branded content; verhalen over jouw merk, jouw dienst, jouw organisatie. Op alle devices van print, tot televisie tot online. De consument is immers altijd overal.

Bij pure advertising is de poging tot beïnvloeding te expliciet en consumenten hebben geleerd zich daartegen te wapenen. Het verklaart wellicht ook dat we steeds vaker merkcommunicatie zien die niet expliciet gericht is op verkoop, maar meer wordt aangeboden in de vorm van hulp voor consumenten. Denk aan de vele ‘how to’ filmpjes op YouTube. Neem bijvoorbeeld mascara. Daar waar je tot voor kort een advertentie in de vorm van een glossy foto zag, moet je nu minimaal een filmpje toevoegen met daarin uitgelegd hoe je deze make-up moet aanbrengen.

Wanneer merken consumenten helpen met extra informatie of uitleg kan dit ertoe bijdragen dat we merken als persoonlijker gaan ervaren en minder ervaren als alleen maar gericht op het eigen gewin. Vertrouwen in een merk kan hierdoor toenemen.

Ook wij als contentmarketingbureau ervaren dat de klantvraag verandert. Zo worden wij steeds vaker benaderd om beeldmerken te ontwikkelen, een nieuwe naam te bedenken of een complete campagne op te zetten. Klussen die tot voor kort bij de reclamebureaus terecht kwamen. Wij ontwikkelen al langer contentplatforms voor onze klanten. Een dergelijk platform is de paraplu van de organisatie van waaruit wij alle communicatie-uitingen invullen. En daar passen de reclame-achtige uitingen naadloos in.