Een nipt gemiste vlucht haalde een lelijke streep door onze afspraak met NBC Interactive, maar we waren net op tijd weer in San Francisco voor onze afspraak met Google. Alleen al qua locatie een ervaring. Alsof je in het boek The Circle stapt. Want al gaat dat Orwelliaanse social media-drama meer over Facebook, het lijkt me zonneklaar dat Dave Eggers dit tafereel voor ogen had als fysieke plaats van handeling. De sappige groene tuinen, de lichte kantoorserres, het Google wittefietsenplan, de gezonde eetstalletjes en bovenal de blije jongens en meisjes uit alle windstreken, compleet met Google Glassbrilletjes.

Het wat navelstaarderige, naar beneden gerichte smartphonegebruik, maakt daardoor plaats voor een voorwaartse blik, waarmee je tenminste weer ferm wordt aangekeken. Maar misschien ook wel meteen gefilmd. Dus let vooral op de vinger aan de slaap, wanneer die lichtjes over het pootje van de bril strijkt. Het kan maar zo dat jouw videoregistratie ter plekke van een profiel wordt voorzien. De Googlekids zitten daar helemaal niet mee. Die vertellen je vol vuur over de baanbrekende mogelijkheden die zo’n bril heeft voor bijvoorbeeld een chirurg in de rimboe. En dat is natuurlijk ook wel weer waar.

Eenmaal aan tafel met de Google-executives ging het meteen over volle Googledochter YouTube. De groeicijfers van YouTube zijn duizelingwekkend en leveren het bewijs dat steeds meer bezoekers ook creators worden. Met mondiale superhits als PewDiePie. Ik kende hem niet, maar 25 miljoen abonnees kennelijk wel. Of Jimmy Kimmel, van wie inmiddels maar liefst 600 miljoen mensen filmpjes hebben bekeken. YouTube richt zich dan ook helemaal op het stelselmatig verhogen van portability, choice & speed.
En de volgende boost dient zich al weer aan in de vorm van de Smart TV, die YouTube een gegarandeerde toppositie op het eerste scherm gaat bieden. Een andere belangrijke ontwikkeling is die van de snelle groei in branded YouTubekanalen. Steeds meer merken gaan de bindende kracht van YouTube zien en creëren hun eigen video-omgeving. Ons eigen SchipholTV is daarvan op Nederlandse schaal een van de populairste voorbeelden.

Maar al die succesnummers roepen tegelijkertijd ook weer vragen op. Met hoeveel van die owned YouTubekanalen wordt er daadwerkelijk geld verdiend, bijvoorbeeld? We zijn niet allemaal Red Bulls natuurlijk. Het woord ‘monetizing’ valt hier dan ook elke twee minuten. En meestal in vragende zin. En áls je dan gaat verdienen, hoe voorkom je dan dat YouTube al te smakelijk meegeniet van de revenuen? Maar onderhuids is groeit vooral die ene vraag: wat gaat YouTube straks doen met die ongelooflijk vette datamachine die per seconde groter groeit? Helemaal niets, verzekert YouTube. In het boek The Circle pakt dat heel anders uit. Maar dat is fictie, dus dat telt niet.