Bijna 3 is ze. Mijn lieftallige dochter. Lange tijd dacht ik dat haar oren misschien niet helemaal goed werkten. ‘Eet je bord leeg’, ‘doe je kleren aan’ of ‘tijd om naar bed te gaan’: ze leek het allemaal niet te horen. Tot het me opeens begon te dagen. Ik moest vanuit de doelgroep denken!

Hoogste tijd voor de zuiverste vorm van storytelling. Want wist je dat prinsessen gek zijn op broccoli, zonder morren de mooiste prinsessenjurken aantrekken en ’s avonds moe van alle indrukken snel hun bed induiken? Ik wel. En sinds mijn dochter dit ook allemaal weet, werken haar oren een stuk beter.

En zo werkt het ook in de grote mensenwereld. Vertel niet wat je wilt vertellen. Vertel wat je doelgroep wil weten en je boodschap komt meteen een stuk beter over. En dat mijn kleine boef het eerste stukje van het doelgroepdenken ook al beheerst, blijkt wel als ze me met haar liefste glimlach aankijkt en zegt: ‘Mijn mama is de liefste mama van de hele wereld. Mag ik nu een snoepje, mam?’

Ook meer weten over doelgroepdenken en storytelling? Ik vertel je er graag over.