Pre-Crime, een gespecialiseerde politie-eenheid uit Washington D.C., arresteert misdadigers voordat ze hun misdaad hebben begaan. Dat doen ze op basis van de visioenen van drie genetisch gemodificeerde mediums. Heel praktisch, die voorspelbaarheid van – in dit geval negatief – gedrag. We hebben het over het jaar 2054.

Zover zijn we nog niet. Maar anno 2016 is het volgen en voorspellen van gedrag een volwaardige wetenschappelijke discipline. Niet op basis van genetisch gemodificeerde mediums, maar op basis van datapatronen die ons online gedrag – bewust of onbewust – achterlaten. Dat klinkt eng en dat is het soms ook, maar het is realiteit. Binnen het communicatievak leidt die toenemende voorspelbaarheid van ons gedrag nu al tot voorheen ongekende mogelijkheden; denk bijvoorbeeld aan de veelvuldig toegepaste remarketing techniek.

Bedrijven en organisaties communiceren natuurlijk al jaren op basis van data, zoals klantprofielen en leads. Bij online communicatie wordt daar nu bij iedere uiting en bij ieder contactmoment, realtime een enorme hoeveelheid ruwe data aan toegevoegd. Hoe maak je die berg ongestructureerde data toepasbaar voor contentmarketing?

Scripta Communicatie onderzoekt momenteel samen met Data Scientists van de UvA de praktische toepasbaarheid van ruwe data rond communicatie-uitingen en klantcontactmomenten. Gedragspatronen uit ruwe data worden door Data Scientists met behulp van rekenkundige modellen inzichtelijk gemaakt. Aansluitend op de onderkende gedragspatronen, ontwikkelen onze contentmarketeers gerichte vervolgcommunicatie. Het effect en daarmee de return on investment wordt hierdoor steeds beter voorspelbaar.

Mocht je zelf een uitdagende case hebben op het gebied van data-analyse rond communicatie-uitingen, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag op weg met de volgende stap in contentmarketing!