‘In de toekomst ben je een platform of werk je op een platform.’ Deze uitspraak hoorde ik onlangs op een groot marketing- en communicatiecongres. Als ik kijk naar de veranderende vraag van onze klanten, herken ik dit wel. Opdrachtgevers voor wie wij de interne communicatie verzorgen, kloppen steeds vaker aan met: wij willen voor onze medewerkers ‘iets’ met online. In doelstellingen staat dit omschreven als: we willen de medewerkers met elkaar verbinden, de werknemers moeten trots zijn op het bedrijf en de mensen moeten met elkaar in gesprek kunnen. Organisaties zijn er inmiddels wel van overtuigd dat louter zenden niet meer van deze tijd is. Om medewerkers met elkaar en met de organisatie te verbinden is een platform het ideale contentmarketinginstrument.

De meeste organisaties hebben al wel een intranet. Een ‘standaard’ intranet is vaak niet meer dan een doorgeefluik van organisatienieuws, eventueel aangevuld met gedeelde documenten. Daar kun je dan bij via een webpagina. Het is gestructureerd in opzet en sluit aan bij de formele organisatiestructuur. Versterkt die in feite. De essentie van interne communicatie is het verbinden van mensen. In onderlinge gesprekken geeft men betekenis. Wat speelt er, wat betekent dat voor mij, wat moet ik nu doen? Een sociaal intranet ondersteunt ook deze ‘informele conversaties’, dwars door de organisatie heen. Dat kan eenvoudig met een app of heel uitgebreid, dan is het feitelijk een interne brandportal. Het ademt de cultuur van de organisatie, het laat elke dag zien wat er bij de mensen speelt, wat hen beweegt. Intern van groot belang, de pareltjes tussen de verhalen kunnen ook extern worden gecommuniceerd.

Klinkt goed, zo menen organisaties, waarop echter al snel een ‘maar’ volgt. Niet iedereen heeft toegang tot een computer, denk aan mensen in de zorg, in winkels, chauffeurs etcetera. Hoe zorg je er nou voor dat ook zij de nodige bedrijfsinformatie krijgen? Nagenoeg iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Van de zaak, of sowieso privé. Er zijn apps die koppelen met het sociale intranet. Download de app en iedereen is aangesloten. Je kunt dit versnellen door urenregistratie of verlofaanvragen uitsluitend via de app te laten lopen. Dan heeft iedereen die heel snel op z’n mobiel staan.

Ook het veelgehoorde bezwaar: ‘niet iedereen heeft een werk-mailadres’ is eenvoudig te weerleggen. Door het aanleggen van een ‘white-list’ kun je ook mensen met privé-mailadres veilig laten inloggen. Het betreffende gmail- of hotmailadres wordt door het systeem herkend en men krijgt toegang.

Platform e2e publiceerde eerder deze maand een interessante video met de titel: Werk als een netwerk. Dit Microsoftproduct ziet eruit als een gepersonaliseerd sociaal intranet. Medewerkers, hun onderlinge verbanden en activiteiten staan centraal. De informele organisatie is hier volledig geautomatiseerd.

Werkt jouw organisatie al op een platform?