Stoppen dan maar met lovenswaardige initiatieven als het Pensioen 1-2-3? Nee, maar wel moeten we eerst een andere belangrijke stap nemen. Volgens reclamemaker Darre van Dijk gaat toegankelijke communicatie namelijk alleen werken als je eerst zoekt naar de raakpunten met je klant.

Als het concept pensioen iéts nodig heeft, dan is het menselijkheid. ‘Hoe zou het zijn, als ik straks niet meer werk?’ Door mensen als jij en ik te laten nadenken over die vraag, door onze verhalen te vertellen, krijgt een pensioenfonds een gezicht. Het fonds laat zien betrokken te zijn bij jou en bij mij. Het wil naar ons luisteren. Dat is heel wat waard.

Pensioen opbouwen is in veel gevallen een verplicht nummer. Deelnemers kunnen er nog niet voor kiezen eruit te stappen, of over te stappen naar een concurrent. Voordeel voor de sector: er is enige speelruimte om iets te doen rondom de raakvlakken met de klant, de emotie, de verhalen. Heel langzaam kan er dan een vertrouwensband ontstaan. En wie weet, openen mensen uiteindelijk toch die envelop met hun Uniform Pensioenoverzicht.

Scripta liet Darre van Dijk interviewen voor OMNI, stakeholdersmagazine van MN.