Op bezoek bij een klant keek ik verbaasd de vergaderruimte rond. Geen stoelen? ‘Staand vergaderen geeft veel meer dynamiek’, vertelde mijn contactpersoon enthousiast. ‘Niemand zit onderuitgezakt afwezig te zijn. Door te staan neem je sneller actief deel aan het overleg en vergaderingen zijn een stuk korter. Want wie wil er nu 2 uur achter elkaar staan?’

Ik ben helemaal gecharmeerd van het idee. We zitten veel te veel. En te veel zitten is ongezond, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Sydney. Als je langer dan 2 uur zit, verandert je stofwisseling wat weer leidt tot allerlei gezondheidsklachten, waaronder diabetes. De kantoorartikelenindustrie speelt hier al naarstig op in en bedenkt snufjes om ons zittend volk maar in beweging te houden. Zoals de zitfiets gekoppeld aan een bureau, zodat je nog eventjes een heuveltje kan pakken terwijl je je artikel aftikt.

Maar wanneer ik het idee aan collega’s laat zien, zie ik bij sommigen de gruwel in de ogen. Niet iedereen is immers een sportfanaat. Gelukkig zijn er simpelere activiteiten, die weinig inspanning vergen, laat staan het bedrijf op kosten jagen. Effectief zijn ze wel: haal zelf koffie (of beter nog: vaker een glaasje water), loop naar je collega in plaats van te bellen of te mailen, ga in je lunchpauze een blokje om, of – als je het echt superdruk hebt – loop elk half uur gewoon de gang even op en neer. Sinds ik deze tips volg, voel ik me niet alleen fitter, maar kom ik ook nog eens tot de meest creatieve uitspattingen.