Pulitzerprijswinnende reportages ging ik schrijven. Dus at ik een garnalencocktail met de president van Turks-Cyprus. Sliep ik in het overvolle flatje dat Filipijnse dienstmeisjes in Hongkong samen deelden. En werd ik in Senegal afgevoerd naar het politiebureau na een interview met de rebellenleider.

Dat laatste was overigens niet de reden waarom ik het na een aantal jaar toch voor gezien hield. Al die uren opgevouwen in een vliegtuigstoel en steeds in het donker arriveren in een vreemde stad: ik was er klaar mee.

Mijn werkterrein heeft zich verlegd naar het wereldwijde web. Maar mijn hart maakt nog altijd een sprongetje als Henk ons werk beschrijft in termen als ontdekkingsreizen, Redmond O’Hanlon 3.0 en de multimediale jungle waardoor wij ons een weg banen met monitoring tools als machete.

De tool Coosto geeft ons op basis van heel gerichte zoekopdrachten real time inzicht in wat er over het merk of de onderwerpen van onze klanten wordt geschreven op social media, blogs, nieuwssites en fora. Overzichtelijk gepresenteerd en met de mogelijkheid om meteen te reageren, liken of delen.

Een klik op een andere tabje toont op welke kanalen en accounts er over de gekozen onderwerpen wordt gesproken en door wie. Dat geeft een beeld van waar en met welke influencers we hierover in gesprek kunnen gaan. En op welke tijdstippen komen onze thema’s ter sprake? Ook dat kunnen we opzoeken. Net als de termen die vaak samen met onze zoekopdracht worden gebruikt. Handig om te weten, want daar kunnen we in onze eigen posts op aanhaken.

Het voert te ver alle opties van Coosto hier te bespreken. Laten we er eens samen over doorpraten. Dan neem ik je mee op ontdekkingsreis, vanuit een comfortabele bureaustoel.