Wie ons een beetje kent, weet dat we er steevast in slagen om de strategie van de klant te vertalen naar aansprekende én prijswinnende customer media. Of dat nu op papier is of digitaal, in bewegend beeld of social, via één kanaal of multi-channel. Dat doen we al een tijdje met succes, gezien de langdurige relaties met onze opdrachtgevers, maar zien we in al die jaren eigenlijk ook verschuivingen in ons bedrijfseigen medialandschap? De markt waarin we opereren, verandert in rap tempo, dus je kunt op je klompen aanvoelen dat dit wat betekent voor ons portfolio.

Maar echt weten doe je door te meten. Een snelle vergelijking tussen ons huidige productportfolio en dat van twee jaar geleden laat zien dat het aantal digitale producties ruim is verdubbeld. Ongeveer een kwart van de traditionele magazines maakte de overstap naar e-magazine, blog of digitaal platform. Desondanks bleef de totale hoeveelheid traditionele bladen gelijk dankzij de aanwas van nieuwe klanten en opdrachten.

Wat we ook zien, is dat we de content van de klant vaker cross-channel verspreiden, waarbij video een steeds belangrijkere rol lijkt te spelen. Samengevat bevestigt deze quick scan de richting die we al een tijdje geleden hebben ingezet: van heldere strategie naar scorende content, via welk kanaal dan ook.