Het duurde even, maar stapje voor stapje beginnen opdrachtgevers te wennen aan het idee dat merkjournalistiek een sleutelrol speelt in owned media en contentmarketing. En wat heb je nodig voor goede merkjournalistiek? Juist, goede merkjournalisten. Hoe moeilijk kan het zijn. Nou, net iets moeilijker dan je op het eerste gezicht zou denken.

Merkjournalisten, wij kennen ze van zeer nabij, zijn van een andere soort dan de neven en nichten van de vrije pers. Zeker, er is de gedeelde liefde voor journalistieke scherpte en schoonheid. En ja, beide soorten werpen hun redactionele charmes vol in de strijd om de lezer te versieren. Bovendien deelden ze ooit de schoolbanken van dezelfde hogescholen en universiteiten.

Maar waar de vrije journalist het vrije woord dient, dienen onze merkjournalisten het merk. Een simpel maar relevant onderscheid. Onze verhalende kracht wordt ingehuurd om de zeggingskracht van een merk te versterken. Niet in 1 artikel, 1 medium of 1 taal. Maar multimediaal, consistent en met een diepe kennis van merk, mens en markt. Onze merkjournalisten moeten de journalistieke flair waarmee ze hun verhaal vertellen, onderwerpen aan de onverbiddelijke tucht van contentstrategie en contentanalyse. Maar dan wel authentiek en geloofwaardig. Zonder aan het handje te lopen van de marketeers en strategen van onze opdrachtgever, want dat leidt zelden tot groeiende klantinteractie.

De gemiddelde vrije journalist zou geen oog meer dicht doen. Omdat we dat heel goed snappen, omringen we onze merkjournalisten met de permanente warme support van onze contentstrategen, contentmanagers, merkspecialisten en een fijne studio. Dat dan weer wel.