Een van de grote voordelen van ons werk is dat je wel eens iets opsteekt van de inhoud van de (digitale) communicatiemiddelen die we maken. Sterker nog, wil je goeie verhalen kunnen (laten) schrijven, dan móét je een zekere basiskennis hebben van de onderwerpen die je belicht. En zo wil het op de redactie wel eens voorkomen dat de ene collega je ongevraagd overhoort over de groene kikker, een ander vraagt of je weet hoeveel pensioen je over 27 jaar verwacht, of dat iemand op een zeepkist de energietransitie staat te verkondigen.

Zo erg – of leerzaam – is het (net) niet, maar feit is dat je algemene kennis toeneemt als je inhoudelijke producties maakt voor opdrachtgevers die een maatschappelijk belang dienen. Een niet te onderschatten secundaire arbeidsvoorwaarde. Het is namelijk een voorrecht om aan de voorhoede te staan van grote maatschappelijke veranderingen. En soms, heel soms, kunnen we zelfs een kleine bijdrage leveren aan een bepaalde ontwikkeling. Namelijk door er gedegen over te communiceren. En dat begint bij learning on the job.