Het probleem van storytelling zit nooit in de verteller. Die is er gewoon, met al diens eigen aardigheden, en met een geheel eigen verhaal (daar zorgen wij dan weer voor). Een intrigerend, waarachtig en aansprekend verhaal creëren, is immers het fundament onder ons vak. Wij weten hoe je een goed verhaal bouwt, verbeeldt en vertelt. En zorgen ervoor dat momenten, media, mensen en merken samenkomen in een consistente en scorende contentstrategie. In long copy, short copy en in beeld.

So far so good. Maar de pijn van menig storytelling brand zit in de lege stoelen. Met name in het digitale domein, hoe interactief ook, verliezen we immers de interactie van het klassieke vertellen. Geen applaus, frons of glimlach. Geen fysieke interactie, die de verteller helpt het verhaal ter plekke te tunen op het publiek. En natuurlijk zijn die publieksreacties er wel. Sterker, die zien we op dagbasis kristalhelder terug in de vorm van likes, zoekgedrag, sessiekarakteristiek en social monitoring. Keurig geordend, geanalyseerd en geduid. Maar dat is statistiek en dus terugkijken.

Terwijl we de statistiek bekijken staat de verteller misschien al voor lege stoelen of op het verkeerde podium. Dan is het verhaal wel verteld, maar niet geland en zeker niet geaard. Daar zit de shift in ons vak. Het is onze plicht om jouw merkverhaal te laten landen bij jouw relaties. En wel zo dat je verhaal beklijft, enthousiasmeert én converteert. Want in de conversie naar meer omzet, begrip en kennis bewijzen wij ons bestaansrecht. Het draait uiteindelijk om het toetsbare rendement van jouw verhaal. Precies daarom zien wij storytelling, hoe na ons dat ook aan het hart ligt, niet als hoofdgerecht maar als basisingrediënt voor een succesvolle conversie. Dat maakt ons van storytellers tot storymarketeers!