‘The fucking debate is all over!’ Genuanceerd als immer maakte Kevin Roberts, opperbaas van Saatchi & Saatchi en boardlid bij Publicis, vorige week helder dat elke discussie over seksediversiteit passé is. Daar geruststellend aan toevoegend dat hij bij vrouwen sowieso geen ambitie ontwaart om in topposities te belanden. De uitspraak bleek effectief en bracht het aantal mannen in de communicatieve wereldtop meteen terug met 1. Nog diezelfde week verliet Kevin de mondiale reclamereus. Op staande voet, via de achterdeur. Nu maar hopen dat Kevin net zo ambitiearm is als de vrouwen in deze sector.

Dit voorval herinnerde mij aan een andere tenenkrommend heldere visie van Roberts op ons vakgebied: ‘Het is onze heilige taak om een klantloyaliteit te creëren die alle klantlogica ontstijgt’. Hiermee brengt Roberts ons vakgebied terug tot het ongelimiteerd verleiden van klanten tot een niveau van consumptie dat voorbijgaat aan hun eigen logica en grenzen. Het bureau als feeder van de onwillige consument. En zo worden vrachtwagens vol plofkippen en sigaretten in onze karretjes gekieperd. En uiteraard ligt daar een lucratieve markt voor Kevin en de zijnen. Ieder z’n meug, denkt de liberaal in mij. Maar onze ambitie is het niet. Wij concentreren ons liever op inhoudelijke, aansprekende en eerlijke merkverhalen van solide spelers uit de energie, de zorg, de pensioenwereld of het onderwijs. Juist die wat complexere markten vragen immers om topcreativiteit in contentmarketing. Daarmee proberen wij consumenten en organisaties te prikkelen tot een grotere loyaliteit met merk, propositie en boodschap van onze opdrachtgevers. Alleen blijven we daarbij wel graag binnen de grenzen van wat die klanten als logisch, wenselijk en betamelijk voelt. De afgelopen 20 praktijkjaren tonen aan dat die aanpak leidt tot een perfecte balans tussen duurzame klantrelaties en optimale conversie. Zo bedienen wij ons van hetzelfde instrumentarium als Kevin Roberts. Alleen iets minder zwart-wit.