De vakantie staat voor de deur. Heel fijn! Het is een druk jaar geweest met veel mooie projecten en een succesvol afgeronde studie Content Marketing & Cross Media. Een jaar ook waarin wij onze dochter mochten vertellen dat ze een broertje of zusje krijgt. Genoeg redenen dus om blij terug te kijken, maar ook genoeg redenen om even lekker bij te willen komen.

Voor mijn vakantie begint, wordt er alleen nog een blog van mij verwacht. Dan komt de grote vraag: waarover dan? Storytelling? Conversie? Brand awareness? Ideeën buitelen over elkaar heen, maar misschien goed om bij het begin beginnen: de doelgroepanalyse. Want weet jij voor wie je jouw content maakt? Wat hem interesseert en drijft, hoe hij zich gedraagt tijdens de hele journey, wat zijn diepste angsten zijn?

Doelgroepanalyse: hoe doe je dat?
Vaak denken bedrijven hun doelgroep wel te kennen. Groot is dan de verbazing als de klant desgevraagd zelf iets anders zegt als je hem vraagt wat hij denkt, doet en wil weten. Hoe je er dan achter komt wat de doelgroep écht bezighoudt? Een paar tips: praat met collega’s die contact hebben met de klant, bezoek conferenties, bekijk websites en vakbladen, houd Twitter en LinkedIn in de gaten. En vergeet vooral niet ze zelf te vragen: praat met klanten, potentiële én voormalige klanten.

Sluit aan op de behoefte
Ken jij je doelgroep echt? Twijfel je of is het antwoord “nee”, neem dan eens contact met mij op: tryntsje.leijenaar@scripta.nl. Want als je je doelgroep echt kent, kan je met je content nog beter aansluiten op wat de klant nodig heeft. Wil je liever niet wachten tot ik terug ben van vakantie? Neem dan contact op met mijn collega’s Anke Slump of Peter van Vuuren.