Hoe houd je als communicatiebureau je kennis over storytelling op peil? Je volgt trends nauwlettend, doet af en toe mee aan een kek webinar, leest heel ouderwets een boek of discussieert er vrolijk op los met een vakgenoot. Allemaal heel logisch en boeiend natuurlijk. Maar het kan makkelijker! Slinger de televisie aan en zoek op Netflix naar de immens populaire serie House of Cards.

De serie volgt de ambitieuze en genadeloze politicus Francis Underwood en zijn honger naar macht in Washington. Oud-president Bill Clinton is één van de vele fans van de serie en roemde deze vanwege haar geloofwaardigheid. Storytelling is aan de fictieve Underwood wel besteed, net als aan de man die hem een gezicht geeft: acteur Kevin Spacey. Eerder sprak hij hierover tijdens het congres Content Marketing World.

De meervoudig Oscar-winnaar destilleert 3 pijlers die in elk goed verhaal aanwezig moeten zijn:

  • Conflict: ‘Dat creëert spanning en daardoor blijven mensen betrokken bij je verhaal. Maak klanten of medewerkers helden in je verhaal door te vertellen hoe zij oplossingen vonden voor problemen.’
  • Wees authentiek: ‘Blijf trouw aan wie je bent en je publiek zal daarop met passie en enthousiasme reageren. De mensen willen verhalen horen. Dat hoeft niet alleen groot, maar kan klein beginnen. Toon je interne kennis door vragen van je publiek te beantwoorden.’
  • Je publiek: ‘Maakt het uit wat er achter een link zit, als niemand erop klikt? Creëer geen content omdat je content wilt creëren, maar werk voor je publiek. Dit betekent creativiteit, distributie, meting en herhaling. Alleen dan zal je publiek ook voor jou werken en over je verhaal praten, bloggen of twitteren.’

En een laatste advies van Spacey is om niet te veel binnen de lijntjes te kleuren, maar durf te tonen: ‘Denk eraan, wie risico’s durft te nemen wordt vaak beloond.’

Meer weten? Bekijk de samenvatting van Kevin Spacey’s presentatie over storytelling.