Ook zorgt een verhaal voor een rode draad in de vele content die merken of organisaties vaak bieden. Maar veel organisaties en merken vinden het lastig om een goed verhaal te vertellen, betoogt Irma Machielse, marketingdocent op het HBO en co-auteur van het boek 'contentmarketing en community management' op Frankwatching. Daarom legt zij eerst nut en noodzaak uit van storytelling uit. Daarna laat zij zien hoe je een verhaal effectief op kunt bouwen.

Hero's journey

Een vast patroon in veel verhalen is de hero's journey. Die bestaat grofweg uit drie delen:
  •     Journey: de held van het verhaal gaat een missie of uitdaging aan
  •     Transformation: de held wordt geconfronteerd met uitdagingen, vrienden en vijanden die hij of zij moet zien te overwinnen
  •     Return: de held overwint de uitdagingen en keert terug naar de bekende wereld met nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Merken kunnen om emotie en herkenning op te roepen gebruikmaken van deze structuur. De held kan de oprichter of eigenaar zijn, maar ook een bekend figuur als een sporter of filmster. Belangrijk is dat het publiek zich kan identificeren met de held en dat de waarden van de held overeen te komen met de kernwaarden van het merk. Andere helden kunnen zijn: de medewerker, de wedstrijddeelnemer of het publiek.

User generated stories
Nog mooier is het als je je publiek stimuleert om zelf verhalen te vertellen rondom je dienstverlening of een voor jouw organisatie relevant thema, zoals DELA deed. User generated stories zijn nog geloofwaardiger dan verhalen vanuit de organisatie en dragen bij aan zowel je brand story als je betrouwbaarheid bij het publiek.

Lees hier het artikel over effectieve storytelling van Irma Machielse of Frankwatching