Ook MVO kent trends. Denk je net hartstikke goed bezig te zijn door op kantoor je afval te scheiden en het licht uit te doen als je weggaat, blijken je inspanningen alweer hopeloos old school. Kijk maar naar het MVO Trendrapport 2015 van MVONederland. We zijn de warmetruiendag allang voorbij.

We praten je even bij, dan kun je weer meedoen bij de koffieautomaat. Wat is hot in maatschappelijk verantwoord ondernemen?

1. Van winst naar waarde
Het gaat niet meer om ‘de dingen goed doen’, maar om ‘de goede dingen doen’. Niet: verminderen van negatieve impact, maar: vergroten van positieve impact. Prima dat je met de trein naar het werk gaat, maar denk ook eens na of je, daar aangekomen, iets doet wat werkelijk van (maatschappelijke) waarde is.

2. Exit fossiel
De klimaatverandering als gevolg van CO2-uitstoot is niet alleen nadelig voor natuur en milieu, maar kost ook gewoon harde pegels. Het wordt dus economisch interessant om afscheid te nemen van het fossiele tijdperk.

3. Smart sustainability
Slimme technologieën maken duurzaamheid makkelijker. Met digitale oplossingen, sensoren, analysesoftware en ‘the internet of things’ lukt het ondernemers om oplossingen te vinden voor maatschappelijke problemen. Kijk maar eens op www.powermatchingcity.nl, waar onze klanten Enexis, Essent en Gasunie bij betrokken zijn.

4. Het potentieel van het teveel
Wat stilstaat of niet wordt gebruikt, kost geld. Daarom gaan we autodelen, onderbezette kantoorruimte ruilen, geld verdienen met restmaterialen en mensen voeden met eten dat door supermarkten wordt weggegooid.

5. Duurzaamheid verkoopt niet
Jammer, maar duurzaamheid trekt consumenten niet over de streep. Een goed product met een oprecht verhaal wel. Daarin moeten lokale betrokkenheid, community-gevoel, kleinschaligheid, gezondheid, authenticiteit of ambachtelijkheid een rol spelen. En laat dat nou vaak ook duurzaam zijn.

6. Revolutie in de handelsketen
Consumenten hebben genoeg van onveilige arbeidsomstandigheden, armoede, rampen en schandalen. Bedrijven ook, want het kost ze geld. Dus zoeken ze naar nieuwe verdienmodellen, sociale innovaties en technische verbeteringen.

7. Duurzaamheid = dat je lang meegaat
Werk heeft een positieve impact op het leven van mensen. En voor werkgevers is het financieel gunstig om vitaal personeel te hebben. Duurzame inzetbaarheid is dus, hoera, een win-winsituatie. Voor de maatschappij is het gunstig om minder onbenut potentieel te hebben en duurzame vitaliteit scheelt ook nog eens zorgkosten.