Het Nieuwe Werken: voor de een betekent dat in grote kantoortuinen vechten om een plekje, met smart phone en laptop onder de arm. Voor de ander: werken in een café, in een park met een baby op de arm of op een strand in een ver warm land (dat laatste zal je op Facebook ongetwijfeld veel likes opleveren). En bij Scripta werken we af en toe thuis of bij onze opdrachtgever als dat handig is.

Hoe je het ook inricht, een ding is inmiddels wel duidelijk: denk niet dat Het Nieuwe Werken synoniem is aan multitasken. Multitasken betekent vaak dat je alles maar half doet. Een andere valkuil: 24/7 mail en telefoontjes beantwoorden, niet kunnen stoppen met klusjes ‘even snel wegwerken’, simpelweg omdat je altijd online bent.

Wil je echt ‘nieuw’ werken, dan heb je misschien wat aan de tips van Rasmus Hougaard, auteur van het boek Voorsprong door focus. Wie vindt dat je altijd direct op alles moet reageren, komt bij Hougaard van een koude kermis thuis. Hij stelt dat appen tijdens een vergadering hetzelfde is als de vergadering verlaten. En dat het verstandig is om op bepaalde momenten je mail en telefoon gewoon uit te schakelen (jawel, ook als je gewoon aan het werk bent).

Verder adviseert Rasmussen iedereen een kwartier eerder op te staan en de dag te beginnen met een korte meditatie. Dat laatste roept misschien aversie op (los van het vroege opstaan). Maar het is niets anders dan je richten op je ademhaling: een oefening in focussen. En door gedurende de dag korte pauzes in te lassen, geef je je brein rust en word je uiteindelijk productiever en creatiever. Je kunt natuurlijk ook een blokje om lopen tijdens je lunchpauze.

Het lijkt allemaal extra tijd te kosten, maar levert volgens Hougaard juist tijd en energie op.  Misschien het proberen waard. Heb jij de discipline ‘s ochtends om 6.00 uur op te staan? Kun jij de piepjes van je telefoon negeren?

10 tips van Hougaard voor meer focus en minder stress:

  1. Begin de dag met focus
  2. Richt je op één ding tegelijk
  3. Plan een e-mailuurtje
  4. Houd je aandacht bij wat je op dat moment doet
  5. Stel een duidelijk doel voor wat je wilt doen en formuleer dat positief en zo specifiek mogelijk
  6. Neem korte breinpauzes
  7. Wees de baas over je planning
  8. Zit je vast? Laat het probleem even los
  9. Bekijk negatieve gebeurtenissen van een afstandje en laat je niet meeslepen door emoties en gedachten daarover
  10. Maak je niet druk over files en OV-perikelen. Gebruik je reistijd om los te komen