Op Blue Monday is het net wat mistiger dan op andere dagen. Wat doet dat met jou, en je goede voornemens in het bijzonder? Breng je ze onverstoorbaar ten uitvoer, of was je er al niet eens aan begonnen? Uit onderzoek blijkt dat we goede voornemens veel beter na de zomervakantie kunnen starten, dan zijn we vol energie en fris, terwijl we in januari vooral op de overwinteringsstand staan: slapen, veel eten en weinig beweging.

Maar de mens is een irrationeel wezen, en daarom doen we in januari toch aan goede voornemens. Zo heb ik me voorgenomen om nu echt alles in mijn agenda en Wunderlist (een todo-app) te zetten, zodat ik niet meer de ogenschijnlijk ‘kleine dingen’ vergeet. Want vergis je niet, die maken het leven gezelliger en ‘af’.

Vakmatig is mijn goede voornemen om in 2015 meer kennis op te bouwen en te delen over wetenschappelijke theorieën over gedragsbeïnvloeding. Wie iets gegronds wil zeggen over de effectiviteit of ROI van communicatie, moet ook vooraf goed weten wat hij doet en waarom. Door vooraf onderzoek te doen, til je concepten uit boven het niveau van een intuïtief beredeneerde keuze voor middelen. En de kans van slagen neemt met sprongen toe.

Klanten hebben vaak wel oren naar onderzoek, en zijn positief verrast over de uitkomsten van onderzoeken die wij zelf doen voor pitchpresentaties. Maar toch blijft die onderzoeksbehoefte onder invloed van tijd en budget vaak bij goede voornemens. Laten we dit samen veranderen in 2015, en op tijd de (knappe) koppen bij elkaar steken!