Alles draait om profits. Bleef dat streven bij het haast filantropisch voelende Kickstarter, dat al crowdfundend een miljard bij elkaar harkte nog aardig bescheiden, bij Viggle winden ze er geen doekjes om. Schatrijk willen ze worden, en dat dit geen wensvol denken is, straalt de voltallige board eendrachtig uit.

Viggle ontstond vanuit het probleem dat kijkcijfers gedurende een serie tv-uitzendingen fors kunnen fluctueren. En dat vertaalt zich uiteraard direct in de advertentieinkomsten. Bij American Idol bijvoorbeeld, ontstaat zo al snel een delta van $ 250 miljoen tussen de goed bekeken eerste uitzendingen en de piek van de grand final. Viggle belooft die verloren kijktijd flink op te rekken via het tweede scherm. En dus worden Vigglekijkers beloond voor het kijken. En als ze ook nog eens meedoen met allerlei fun-content en kijkerskwisjes, waarmee de adverteerders dan weer extra aandacht opbouwen voor hun merk, krijgen ze nog meer creditpunten. Die credits worden weer ingewisseld bij de plaatselijke supermarkt.

Kabelaars blij, zender blij, adverteerders blij, retail blij. En onze geachte collega’s contentproducenten net zo blij. Eén grote blije wereld dus, waarin de reclamemarkt in een klap miljarden extra verdiencapaciteit krijgt. En we guys in Europe hoeven niet te treuren, Viggle bereidt een grote roadshow voor, om dit mediale manna ook over Europa uit te strooien. De CEO kan niet wachten om ook deze markt te ontmaagden. Maar waarom blijf ik maar denken dat deze mindblowing gamechanger hier geen succes gaat worden?