Zelden iemand zo relaxt over content horen praten als Bart van Olphen van Fish Tales. Onlangs kwam hij in Amsterdam op het CMFF-event 2016 vertellen hoe je dat nou doet, contentmarketing. Hoe je iets – vis in zijn geval – verkoopt met een inhoudelijk verhaal. Vis? Vis, ja. Ook nog eens een product dat niet bepaald makkelijk is. Het riekt, het heeft oogjes… en dat moet dan in je pan?

 

Het verhaal van Bart gaat als volgt: hij hield van vis. Hij was dol op koken. Hij ging vis verkopen en schrok zich wild van wat hij aantrof in de visserij. Dat kon anders. Duurzaam gevangen vis met aandacht voor de vis én de visser. Gewoon bewijzen dat het kan. Het ging zo hard dat hij de groei niet kon bijbenen en failliet ging. Maar hij kwam terug. Fish Tales was geboren.

Inmiddels vertelt Bart zijn verhaal op Facebook, Twitter, Instagram (koken in 15 seconden, 71,6 duizend volgers) en zijn eigen YouTube-kanaal (35 duizend abonnees). Hij reist de wereld rond, geregeld in gezelschap van Jamie Oliver, vlogt en twittert zich een ongeluk vanuit Bali, Ierland en de studio van Tijd voor Max. Daar geeft hij kookles en praat met plaatselijke vissers. Verder verkoopt hij, lekker old school, kookboeken. En dan zouden we haast nog vergeten dat zijn blikken vis in elke Albert Heijn liggen. Overal is de boodschap hetzelfde: duurzame vis is keilekker, en koken met duurzame vis is keileuk.

Zo simpel is het dus blijkbaar. En wij maar zweten op onze strategieën. Misschien moeten we wat minder verkrampt doen. Uiteindelijk is contentmarketing blijkbaar een kwestie van gewoon je verhaal vertellen. Keer op keer op keer.
En als dat niet lukt? Is dan misschien je verhaal niet goed genoeg…?

Foto: Jaap van Rijn