Alles wat je moet weten over trends in digitale communicatie. Kenners uit ons netwerk delen hun inzichten, zodat jij klaar bent voor 2015. Deze keer: Axel von Maltzahn, commercial manager van Company Webcast, over de opkomst van het webinar.

Het belang van webinars neemt toe: in Noord-Amerikaans onderzoek staat het webinar op een tweede plek als het gaat om de effectiviteit van B2B contentmarketing. Axel is niet verbaasd: ‘In een live webinar van een uur krijg je 56 minuten onverdeelde aandacht. Dat bereik je met geen enkel ander online communicatiemiddel.’

Hoge ROI

Ook met zijn hoge ROI wint het webinar veel marketeers voor zich. ‘Met een webinar kun je heel effectief leads genereren’, aldus Axel. ‘Veel kijkers laten zich verleiden tot een afspraak, ze downloaden een rapport of nemen contact op met hun vragen. Als je hen in de follow up voorziet van content die voor hen relevant is, is de stap om klant te worden niet zo groot meer.’

Laagdrempelige interactie

Door aan te sturen op interactie tijdens het webinar verzamel je veel informatie over de kijkers en dat helpt te bepalen welke content voor hen van belang is. ‘Waar bij een seminar vaak hooguit drie handen omhoog gaan, blijkt bij een webinar de drempel om vragen te stellen lager. Die vragen kun je direct doorzetten naar de presentator of per mail beantwoorden.’

Ook kun je collectieve interactiviteit opzoeken door bijvoorbeeld een poll. ‘Omdat de kijkers zich hebben geregistreerd kun je hun antwoorden in een profiel vastleggen. Uit de statistieken blijkt ook of mensen terugkomen. Met dat herhaalbezoek, bijvoorbeeld doordat je een serie webinars organiseert, kun je een fanbase opbouwen.’

Behalve voor contentmarketing leent een webinar zich overigens ook voor interne communicatie, e-learning en stakeholdercommunicatie, zoals de presentatie van kwartaalcijfers. En het webinar kent niet alleen een live variant, maar ook je kunt hem ook on demand aanbieden. ‘Om de kijker makkelijk te laten navigeren, is zo’n webinar meestal verdeeld in een aantal onderdelen.’

Video en promotie onmisbaar

Axel ziet nog wel eens webinars met alleen slides en audio: ‘Dat is anno 2015 echt uit. De kijker wil mensen zien, dus zorg dat je video toevoegt. Dat betekent onder meer: ook al sta je voor een camera, zoek interactie met de ‘zaal’. Webinars zullen steeds meer opschuiven naar een online tv-uitzending voor een geselecteerde doelgroep.’

En verder tipt hij: ‘Net als bij een fysiek seminar is promotie natuurlijk van groot belang om veel mensen te trekken naar je webinar. De praktijk leert dat ruim een kwart van de deelnemers zich pas op de dag zelf inschrijft. Dus blijf je webinar tot de laatste minuut promoten. En met promotie achteraf bied je mensen die niet live konden kijken, de gelegenheid de uitzending op een later moment te bekijken.’

Meer informatie


Webinars op 17 december: In 10 stappen een succesvol marketing webinar organiseren
Het grote webinar handboek

Andere blogs in deze serie


Online video
Mobile first, personaliseren en real time communicatie