Alles wat je moet weten over trends in digitale communicatie. Kenners uit ons netwerk delen hun inzichten, zodat jij klaar bent voor 2015. Deze keer: John de Zwart, directeur van Brandviews, geeft inspirerende voorbeelden van goed gebruik van online video.

Online video staat in Nederland in de kinderschoenen, stelt John. En als bedrijven zich hieraan wagen, dan blijft het vaak beperkt tot een corporate presentatie of een campagne. ‘Maar dan begint het pas. Als je je merk in de markt hebt gezet met een campagne, dan moet je mensen wel wat te bieden hebben als ze op zoek gaan naar meer informatie. Video is daarvoor een hele sterk communicatiemiddel.’ Sterker nog, voor wie jongeren wil bereiken is video dé manier. Zij zijn gericht op beeld, vertrekken daarom van Facebook naar Instagram. Als ze informatie willen, zoeken ze filmpjes. Maar ook bij de ‘oudere’ doelgroepen zie je een exponentiele groei in videogebruik.

Aandacht vasthouden

Bedenk dus wat online video voor jouw organisatie kan betekenen. ‘Je kunt prima doorgaan met campagnes zoals je gewend bent, maar zorg dat je de aandacht van je de doelgroep vervolgens vasthoudt met aanvullende video’s en zo ook werkelijk relevante informatie over jouw merk of product toevoegt. Die video’s kun je delen via je YouTube-kanaal, maar ook met een goede player op je eigen site zetten. En delen via andere sites en social media en meesturen met een persbericht.’

Maar staar je niet blind op het maken van een viral. ‘Slechts heel weinig filmpjes gaan echt viral. Zorg liever voor hoogwaardige informatie, op een leuke manier gefilmd. Want voorlichtingsfilms die roepen “neem maar van ons aan hoe geweldig we zijn”, daar kijken mensen dwars doorheen.’

Goede voorbeelden

Een goed voorbeeld van een filmpje dat bijdraagt aan het imago van een bedrijf, zonder voorlichtingsfilm te zijn, is de teaser voor de komst van 167 Tesla’s als taxi op Schiphol. De luchthaven blijft op zijn YouTube kanaal zijn doelgroep boeien met een mix van onder meer nieuws, tutorials, kijkjes achter de schermen en oud beeldmateriaal. Resultaat: meer dan tweehonderd duizend views per maand en een groeiend aantal abonnees.

Andere Nederlandse bedrijven die hun corporate communicatie en video goed aanpakken, zijn Shell en ABN Amro. En internationaal is Coca Cola een mooi voorbeeld, met een goede mix van mooie video’s, en andere typen van content (zie deel 1 en deel 2 van de video waarin Coca Cola uitlegt hoe het bedrijf dit aanpakt).

In de VS heeft online video al een veel hogere vlucht heeft genomen. Schoenenmerk Vans bijvoorbeeld heeft een eigen online tv-kanaal, waarop het hele korte documentaires plaatst over de subcultuur van hun doelgroep. Het merk wordt alleen aan het begin en einde van het filmpje genoemd als afzender. En verzekeringsmaatschappij Prudential toonde in zijn online videocampagne 12 portretten van mensen die met pensioen gaan. Die campagne werd aangevuld met informatieve filmpjes over pensioen, aandacht via social media en de mogelijkheid voor de doelgroep om te reageren en hun eigen ervaringen te delen.

Toekomstmuziek

En wat wordt de uitdaging na 2015? John: ‘Steeds kortere filmpjes, die geschikt zijn voor bijvoorbeeld vine en instagram. Of als preroll, een advertentie voor een filmpje, waarin je mensen in 4 à 6 seconden moet zien te pakken. Dat doet Volkswagen al heel goed, met grappige catchy filmpjes.’