Alles wat je moet weten over trends in digitale communicatie. Kenners uit ons netwerk delen hun inzichten, zodat jij klaar bent voor 2015. Deze keer: Bert Kok, oprichter van imgZine, over mobile first, personaliseren en real time communicatie.

Mobile first

‘We hebben een mijlpaal bereikt’, vertelt Kok. ‘Iedereen zag natuurlijk wel dat mensen steeds meer informatie consumeren op hun mobiel. Maar uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat apps voor mobiel inmiddels verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van het totale digitale mediagebruik. Dat betekent dat mobile first geen modekreet meer is: je kunt er gewoon niet meer omheen.’

Personaliseren

Personalisatie is de tweede trend die Kok noemt. ‘Dat biedt tegenwicht tegen de informatieoverload. Als je informatie voor de gebruiker relevant kunt maken, zal hij er meer gebruik van maken.’ Dat kan relatief eenvoudig door de bezoeker te laten aangeven in welke thema’s hij geïnteresseerd is. Of door een app te maken die informatie over bepaalde onderwerpen filtert: ‘Zelf maak ik veel gebruik van Zite om te volgen wat er gebeurt in de sectoren media en techniek. Die app personaliseert nog weer verder aan de hand van algoritmes die leren van je leesgedrag. Zo kan hij steeds beter content serveren waarin je daadwerkelijk interesse hebt.’

Real time communicatie

Ook Kok’s eigen imgZine, een digitaal magazine in de vorm van een app, gebruikt zulke slimme technieken om de leeservaring te verbeteren. Ook haakt het magazine in op de derde trend volgens Kok, namelijk real time communicatie. ‘Wie een digitaal magazine leest, verwacht dat het actueel is. Daarom heeft imgZine geen edities, maar wordt er steeds nieuwe content toegevoegd.’

Die content wordt exclusief gemaakt voor de app, of binnengehaald van bijvoorbeeld de bijbehorende website. Kok: ‘Dat stelt wel eisen aan de techniek: de onderliggende systemen moeten in staat zijn content op verschillende platforms aan te bieden. En het stelt eisen aan de content zelf: om een bericht te kunnen doorplaatsen in het digitale magazine moet er bijvoorbeeld wel mooi beeld bij staan.’

Native app

Is voor real time communicatie per se een app nodig? ‘In combinatie met mobile first zou je ook kunnen kiezen voor een responsive website die is geoptimaliseerd voor mobiel. Maar ik geloof in de app, vanwege het gemak en de interactie. En als het gaat om de performance, kies ik voor een native app, al zullen webbased apps daarin wel beter worden. Ander voordeel van een native app is dat je hem kunt aanpassen voor bijvoorbeeld Android en iOS.’

Toekomstmuziek

Een blik verder in de toekomst brengt Kok op de uitdaging om content in de app te optimaliseren voor de verschillende momenten van de dag waarop mensen online zijn. ‘Als je ’s ochtends tussen twee vergaderingen je smartphone checkt, wil je kort worden bijgepraat. En als je ’s avonds met je tablet op de bank zit, heb je waarschijnlijk behoefte aan een lichtere toon en meer beeld. Daarmee zijn we aan het experimenteren.’