Curata.com publiceert een handig lijstje van 8 competenties die een goede contentmanager moet hebben. Handig als je zo iemand in dienst wilt nemen. Of als je er zelf een bent, en wilt checken wat je volgende cursus moet worden. Hier is de korte versie.

  1. Passie en talent voor content marketing (en schrijven). Inderdaad. Het is een open deur, maar je moet marketing leuk vinden. En als je niet kunt schrijven, wordt zelfs je gecureerde content niets.
  2. Content kunnen afstemmen op de behoeften van de markt en je klant. Als je de ‘sweet spot’ niet weet te vinden (waar zender en ontvanger elkaar ontmoeten), kun je wel ophouden.
  3. Begrijpen wat content succesvol maakt. Slim uit data kunnen afleiden wat wel en niet scoort, bijvoorbeeld. En goed begrijpen hoe de markt in elkaar zit.
  4. Een constante stroom goede content kunnen produceren. Vooral een kwestie van goed kunnen organiseren en plannen. Het gaat namelijk de hele tijd door. Op alle fronten.
  5. Weten van aanpakken. Je hebt veel informatie nodig van veel verschillende mensen. Zie het maar eens te krijgen.
  6. Veel dingen tegelijk kunnen doen. Zie 4 en 5: je moet gewoon een ingewikkeld project kunnen managen. En het anders durven doen als je aanpak niet werkt.
  7. In een kleine (of juist grote) organisatie willen werken. Het zijn twee heel verschillende dingen die elk een andere inzet vragen.
  8. De techniek begrijpen en kunnen toepassen. Hier sloeg de schrik me om het hart. Ik ben niet technofoob, maar bij het zien van de pakweg 100 (honderd!) programma’s, apps en instrumenten die Curata nodig acht om je werk als contentmanager goed te kunnen uitvoeren, moest ik even slikken. Gelukkig ben ik heel goed in 1. En voor 8 kun je vast goede contentmanagers inhuren…