Het is niet zo moeilijk om cynisch te doen over commerciële content. Lees even mee. We hebben het over volkorencrackers: ‘Wat leuk dat je ons gekocht hebt! We proberen het leven een beetje leuker te maken met onze lekkere ontbijtproducten, zodat iedereen blijft zeggen: Ik wil Bolletje!’

Je zou er een brok van in je keel krijgen. Toch doen ze iets goed, die mensen van Bolletje. Ze begrijpen dat ik best wat troost kan gebruiken om half zeven ’s ochtends, tussen het leegruimen van de vaatwasser en het voederen van de kat door. En met die begripvolle benadering zorgen ze er in één moeite door voor dat ze meer crackertjes – pardon, ‘ontbijtproducten’ – verkopen. Ze hebben de sweet spot gevonden.

Nu ben ik de eerste om toe te geven dat er complexere contentmarketing bestaat dan die van een beschuitbakker. Je zult maar overheidsbeleid moeten verkopen. Of een low interest product als pensioenen. Of mensen moeten overtuigen dat de A1 echt drie dagen dicht moet. Of dat ze bij jou moeten zijn voor, pakweg, de energietransitie.

Hier komen we terecht op het terrein van de gevorderde contentmanager. Echt, je hebt je contentmarketing behoorlijk goed op de rit. Er hangt een contentkalender boven je bureau. Je team blogt en twittert erop los. Je hebt een dashboard voor je social media. Maar er blijft iets knagen. Je wilt niet blijven steken in incidentele acties, maar een manier vinden om structureel en in je héle organisatie contentmarketing op de agenda te krijgen. Een integraal, strategisch model, zoiets. Iets wat richting geeft aan je activiteiten, maar vooral: wat zorgt voor een stijgende lijn in je conversie. Of dat nou meer ontbijtcrackers zijn, of minder boze tweets over files.

Enfin. Dit (en meer) komt aan de orde bij de Masterclass Content Marketing van de UvA. Hoogleraar Ed Peelen laat zijn licht schijnen over een structurele aanpak van contentmarketing, en introduceert succesvolle sprekers uit de contentmarketingpraktijk. Scripta is voorzitter van de Leerstoel Contentmarketing, dus we bieden je deze postdocopleiding met een fijne korting aan. Je kunt je hier inschrijven.

PS: Je moet die ontbijtcrackers van Bolletje ‘ns proberen. Het schijnt dat je leven daar leuker van wordt.