Sommige bedrijven willen iets met video, maar twijfelen of het wel loont. Anderen willen juist niets met video. Te lastig en vast te duur. Die twijfel is wel een beetje te begrijpen. Want een video is lang niet zo snel gemaakt als een tekst geschreven. Toch is het goed om je te realiseren dat de impact van een video vele malen groter is dan van een tekst. Simpelweg omdat een video sneller wordt aangeklikt dan een tekst gelezen. Leuke bijkomstigheid: de inhoud blijft ook beter hangen. Als dat niet pleit voor meer video!

EEN RECEPT LEZEN?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de videoconsumptie de komende jaren alleen nog maar verder zal stijgen. We kijken nu eenmaal graag naar bewegend beeld. De jeugd van tegenwoordig is zelfs niet anders gewend. Wil je weten hoe je een cake moet bakken? Ik geef mijn dochter een kookboek en ze kijkt me aan alsof ik gek geworden ben. Een recept lezen? Daar hebben we toch YouTube voor! Video is duidelijk laagdrempeliger dan het lezen van een tekst.

VIDEO IS OVERAL

Video kent weinig beperkingen meer. Het is al lang niet meer voorbehouden aan de televisie thuis of de schermen op de werkvloer. En denk ook verder dan intranet of je eigen YouTube-kanaal. Video leent zich voor veel meer socialmedia-kanalen. Twitter, Facebook en Instagram: kanalen waar we voorheen vooral foto’s en tekst posten, maar waar tegenwoordig steeds vaker filmpjes worden gedeeld. Simpelweg omdat video meer de aandacht trekt. Een foto zegt meer dan duizend woorden, een video meer dan een miljoen