Het is zomervakantie, dus ik ontkwam niet aan een dagje Walibi. In het park zit ik vooral op bankjes te lezen tot mijn kinderen terug zijn uit ellenlange rijen en angstaanjagende attracties. Maar op de site van Walibi krijg ik een brok in mijn keel van de briljante eenvoud van de homepage. De hashtag #hardgaan en een beeldvullende filmpje van diezelfde attracties vatten samen wat je kunt verwachten, een button om online tickets te kopen maakt de homepage áf.

Natuurlijk staan elders op de site de openingstijden, routebeschrijving en plattegrond, maar dat staat niet allemaal met elkaar te concurreren op de homepage. Zo’n scherpe focus kozen we ook voor de sites www.meldpunt-kinderporno.nl en www.meldkindersekstoerisme.nl – toevallig ook over kinderen, maar dan vele malen angstaanjagender. De homepage van deze sites bevatten niet meer dan een meldknop. Wat je precies kunt melden, hoe het zit met je privacy en wat er na je melding gebeurt: terechte vragen, dus daar gaan we op de onderliggende pagina’s uitgebreid op in.

Niet iedere organisatie of bedrijf heeft zo’n duidelijke toptaak – ook de werkzaamheden van ons bureau laten zich niet in 1 hashtag vangen. Maar onthoud dat je homepage je etalage is (waar overigens lang niet alle bezoekers aan je website langskomen). Uit alle hoeken van je organisatie komen zaken ‘die toch écht op de homepage moeten’. Maar hoe minder er staat, hoe meer aandacht het krijgt. En de rest maak je gewoon goed vindbaar met een heldere navigatie. Slimme jongens, die Walibiërs!