Na de onstuimige hipheid van Google en YouTube, belanden we bij Trident in de wereld van ingetogen eiken. Evangelis Simoudis, managing partner van deze succesvolle venture capitalspeler is, ondanks zijn naam, wars van het religieuze optimisme dat hem in Silicon Valley dagelijks omringt. ‘Hier in Palo Alto leven mensen in hun eigen realiteit’, constateert hij droogjes. ‘Ook al loopt hier morgen iedereen in wearable techs, dat zal voor ons geen reden zijn om er ons geld in te steken. Het is pas relevant als de mensen in Omaha het ook kopen.’ Trident richt zich dan ook onverstoorbaar op de harde kant van de markt: Big Data Analytics, Adtech platforms en ‘the internet of things’. Geen snelle intikkers en vooral niet meedeinen op de trendy golven dus voor Trident. Maar het maakte Evangelis al jaren lang tot alom gerespecteerd ‘Always On Top Investor’.

Om dan weer door te rijden naar Mountain View, waar de jongens en meisjes van Oyaala een slimme propositie hebben ontwikkeld waarmee kabelaars, mediabureaus en omroepen hun videoaanbod kunnen personaliseren en activeren. Niet alleen op het grote scherm, maar op alle gangbare dragers. Hun data-analyse levert verrassende inzichten in wat de mediaconsument aankan en wil als het gaat om de consumptie van advertisement. Als de content voor een bepaalde klantengroep een echte need to know is, laten adverteerders een hoop geld liggen, door ook dan de traditionele wetten na te leven rond de lengte van commercial-blocks. Kwestie van diepgaande analyse van de klant, diens contentbehoefte en diens daadwerkelijke contentconsumptie. Want meten mag dan weten zijn, dan moet je wel de goede zaken meten. En daar ligt Oyaala’s verdienmodel.

Druk dagje dus, met Google, YouTube, Trident en Oyaala. Gelukkig heeft de Nederlandse ambassadeur goed voor ons gekookt en de wijn gekoeld.