AIDAS en de vijf L’en. Dat klinkt als Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Toch is een dwerghamster de enige flauwe vergelijking met het onlangs verschenen boek Trending Topic, waarin de Nederlandse Vereniging voor Knaagdierprofessionals ‘iets’ met de nog niet zo geliefde social media ‘moet’. Alles behalve een sprookje dus.

We weten dat we op Twitter de hashtags niet mogen vergeten, dat we overal zoveel mogelijk de interactie met de doelgroep moeten aangaan en dat video over het algemeen beter scoort dan platte tekst. Maar hoe laten we Instagram, YouTube, Google+, LinkedIn, Twitter, Facebook en Tumblr daadwerkelijk bijdragen aan onze bedrijfsdoelstellingen?

Gerrit Heijkoop en Paula Vos goten alle tips & tricks in een roman. Aan het welbekende AIDA-model (Attention, Interest, Desire en Action) voegen ze de S van Share to. Je boekt succes op social media door anderen over je te laten praten. Wie dat zal doen? Dat zijn de mensen die jou al kennen en tevreden zijn over je product/dienst, de zogenoemde fans.

Richt je dus niet op zoveel mogelijk aandacht (bereik) maar op mensen die al actie hebben ondernomen. Deze fans zullen over je gaan praten als ze trots zijn om met je geassocieerd te worden, als ze een persoonlijke relatie met je hebben of als ze jouw product/dienst bijzonder de moeite waard vinden. En dat is nog niet alles. Jouw fans zullen alleen over je praten als jij ze relevante content biedt.

Dat roept al snel de vraag op: Wat is dan relevante content? Dat is voor iedereen anders. Toch valt er een lijn in te ontdekken. We willen allemaal wijzer worden (Leren), Lachen, complimenten, felicitaties en aandacht krijgen (Liefde), praktische info, routes en tijden tot ons nemen (Locatie). Tot slot, L nummer 5, moeten we via onze social media kanalen vooral Luisteren. Vragen stellen aan het publiek, de interactie aangaan.

Hoe ziet dat er in de praktijk dan uit? En hoe zit dat dan voor mijn organisatie? Scripta denkt graag mee over een passende social media strategie. Voor je het weet zijn die social media geen ‘moetje’ meer, maar een sprookje.