Nederlandse bedrijven twitteren, vergeleken met hun Europese concurrenten, het meest. Nog actiever zijn ze op sociale netwerken als LinkedIn en Facebook. Tijd om je social media-activiteiten naar een hoger plan te brengen met deze praktische tips.

1 Social media zijn geen Hollandse koektrommel, waaruit je maar één biscuitje mag pakken. Natuurlijk kunnen er redenen zijn om je op één kanaal te richten, maar door op meerdere media aanwezig te zijn, versterk je je zichtbaarheid. Bijvoorbeeld door kanaaloverstijgend te werken. Retweet iemand je bericht op Twitter? Voeg hem toe aan je netwerk op LinkedIn of wijs hem op een gerelateerd bericht op je Facebookpagina. Te veel werk, om meerdere kanalen bij te houden? Gebruik een beheertool zoals Hootsuite of Bufferapp, waarmee je ze allemaal vanuit één dashboard bedient.

2 Verschans je niet alleen achter je eigen LinkedIn groep of hashtag, maar schuim ook de rest van het wereldwijde web af op digitale stamtafels waar over jouw onderwerp wordt gesproken. Schuif daar aan en praat mee om je expertise te laten zien.

3 Net zoals je je toespraak pas begint als je publiek zijn weg van de foyer naar de zaal heeft gevonden, zo wacht je ook met twitteren op het moment dat je followers online zijn. Check dus in je statistieken op welke tijdstippen je tweets het beste worden gelezen. En weersta de neiging om meteen te reageren of te retweeten om te laten zien hoe alert je bent. Ook je reply’s en retweets kun je klaarzetten om later te publiceren.

4 Ik krijg op een verjaardag complimenten voor mijn nieuwe jurk, dus roep ik: Hij vindt mijn jurk leuk! En zij ook! En hij ook! Eh, nee. Wees dus ook op Twitter bescheiden met het retweeten van complimenten voor je blog. Overweeg om meerdere mensen in één tweet te noemen: Bedankt voor het delen @jan @piet @klaas . En die zet je klaar voor het moment dat … Juist, zie 3.

5 Like en win! Het lijkt een win-winsituatie: de deelnemer heeft kans op een mooi product, de organisator op veel nieuwe likes. Maar die komen van mensen die meestal verder geen band hebben met je Facebookpagina. Dat is ongunstig voor het algoritme (edgerank) waarmee Facebook bepaalt welke posts op hun tijdlijn worden getoond. De kans dat deze mensen ook je volgende posts onder ogen krijgen, is kleiner als zij op jouw pagina verder nooit reageren of iets delen.

6 Hoe dan wel? De kans dat je post wordt getoond, is dus groter als de bezoeker wel af en toe actief is op je pagina. Staar je daarom niet blind op het aantal likes, maar plaats posts die uitnodigen om te reageren of te delen. Op die manier kom je bovendien in beeld bij de vrienden van je likers. In je statistieken kun je zien dat het bereik van zo’n bericht vele malen groter kan zijn dat het aantal likes van je pagina.

7 Een open deur tot besluit: Nog twee dagen de tijd om een leuke inhaker te bedenken voor Nederland – Costa Rica. Want humor maakt een bedrijf menselijk en nodigt uit om te delen. Maar wees voorzichtig en trap je eigen klanten niet op hun tenen, zoals KLM eerder deze week.