Klant X wil relevanter gaan communiceren, onder meer door te segmenteren. Eind vorig jaar begonnen we voorzichtig door het relatiemagazine per leeftijdsgroep verschillende covers en dossiers te geven. Maar nu we groen licht hebben om een stap verder te gaan, gingen in onze brainstorm alle remmen los. Profiteer ook van onze ideeën:

  • Varieer niet alleen met de inhoud, maar ook met de vorm en frequentie. In ons geval zouden we voor de jongste leeftijdsgroep (weinig tijd, weinig interesse) een jaargids kunnen maken over zaken die voor hen wel belangrijk zijn, met af en toe een verwijzing naar het onderwerp van de klant. En de oudere doelgroep (meer tijd, meer belangstelling) kan wel een tweemaandelijkse krant aan.
  • Richt je niet alleen op informeren. Het is minstens zo belangrijk dat de doelgroep een positief gevoel heeft bij je merk. Een magazine leent zich daar goed voor. Wij kunnen de lezer laten voelen dat onze klant hem begrijpt door bijvoorbeeld te appelleren aan het gedeelde verleden van zijn generatie: de spelletjes, tv-programma’s en gebeurtenissen waarmee hij opgroeide.
  • Maak gebruik van de mogelijkheden van animatie en film, zeker als je een lastig onderwerp toegankelijk wilt maken. Wij denken aan een soap, omdat daarin altijd aan de lopende band wordt getrouwd en gescheiden. Via die life events kunnen we de informatie van onze klant op maat en laagdrempelig aanbieden.
  • Vergeet de social media niet, want die lenen zich bij uitstek voor nauwkeurige segmentatie. Denk aan social advertising en retargeting. Daarmee kunnen we zorgen dat mensen die zoeken naar een bruidsjurk de soap over trouwen onder ogen krijgen.
  • Vergroot je bereik met deelbare content. Mensen hebben eerder een goed gevoel over je informatie als die van een vriend komt dan van een bedrijf of organisatie. Met een playlist op YouTube kunnen mensen na de voor hen bedoelde soap ook andere afleveringen bekijken. En de aflevering over scheiden delen met vrienden die op elkaar zijn uitgekeken. Als dat geen relevante communicatie is …