Heb je ’t al gezien? Google toont op zijn pagina’s met zoekresultaten geen advertenties meer in de rechterkolom. Er staan nu alleen nog 3 advertenties boven en 3 onder de onbetaalde zoekresultaten. Alleen voor “highly commercial” zoekopdrachten – denk ‘hotels in New York City’ of ‘car insurance’, aldus Google – zijn bovenaan 4 advertentieposities beschikbaar.

Dus wil jij, of je nu je product wilt verkopen of je informatieve website wilt activeren, niet lager staan dan de derde positie. Daarbij speelt een rol wat je bereid bent te betalen (je maximale cost per click – CPC), maar ook je kwaliteitsscore. Hoe verbeter je die score? Doe je voordeel met deze tips:

  • Deel je campagne op in zo specifiek mogelijke advertentiegroepen, met zoekwoorden die erg op elkaar lijken. Zo kun je je advertentieteksten en je bestemmingspagina daar zo goed mogelijk op afstemmen.
  • Laat de zoekwoorden in je advertentiegroep terugkomen in de bijbehorende advertentieteksten. In de beschrijvingsregels, en ook in de kop, liefst zo letterlijk mogelijk. Ook de zichtbare url kun je, binnen het beschikbare aantal tekens, aanvullen met zoekwoorden.
  • Zorg dat je zoektermen en een eventueel aanbod in je advertentie terugkomen op de bestemmingspagina van je advertentie. Adverteren met 3 rollen behang voor de prijs van 2, zonder dat dit aanbod op je website staat? Daar trapt Google niet in.
  • Gebruik extensies bij je advertenties. Highlight je usp’s en voeg links toe naar specifieke onderdelen van je website. Aan je mobiele advertenties kun je een belknop toevoegen (en instellen op welke tijden je bereikbaar bent) en je adres, zodat je klant een routebeschrijving kan opvragen.

Met deze tips worden je advertenties zo relevant mogelijk voor degene die op zoek is en daar is Google erg van gecharmeerd. Met relevante advertenties wordt de bezoeker op zijn wenken bediend en klikt hij door. En dat maakt de adverteerder, en natuurlijk Google, blij. Everybody happy.


foto: Allen.G / Shutterstock.com